Διαταραχές λόγου και ομιλίας

Οι διαταραχές λόγου και ομιλίας κατηγοριοποιούνται ως εξής :

α) αναπτυξιακές διαταραχές/ εξελικτικές διαταραχές, διαταραχές στην άρθρωση, αυτισμός, δυσφασία κ.λ.π.
β) απώλεια της ομιλίας / αφασία μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο, εγκεφαλικοί όγκοι, κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις
γ) διαταραχές της ροής/ τραυλισμός, επιλεκτική αλαλία, ταχυλαλία

Ανάπτυξη – εξέλιξη του λόγου

Κάποια παιδιά παρουσιάζουν προβλήματα στην κατάκτηση της γλώσσας, παρότι αναπτύσσονται φυσιολογικά τόσο πνευματικά όσο και σωματικά και το οικογενειακό τους περιβάλλον ή η ψυχική τους κατάσταση δεν αποτελεί σημάδι ένδειξη ανησυχίας. Η κατανόηση του λόγου πολλές φορές  δεν είναι επηρεασμένη. Όμως αργούν να μιλήσουν, μαθαίνουν αργά καινούργιες λέξεις, κάνοντας πολλά γραμματικά λάθη. Δίχως θεραπευτική υποστήριξη, αυτά τα παιδιά κινδυνεύουν να χάσουν την σύνδεσή τους με τα άλλα παιδιά. Μια διαταραχή στην ανάπτυξη του λόγου μπορεί να επηρεάσει συνολικά την ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού. Οι γονείς γνωρίζουν τα παιδιά τους και αντιλαμβάνονται κάποιες (κάποια) (αποκλίσεις, εκτροπή, ιδιαιτερότητα) του παιδιού τους. Η υποψία μιας διαταραχής, θα πρέπει να ερευνηθεί, προκειμένου να αποφευχθούν διαταραχές που θα αφορούν στην όλη ανάπτυξη του παιδιού.

Διαταραχή στην άρθρωση-φωνολογική διαταραχή–δυσλαλία

Πολλά παιδιά μπερδεύουν ορισμένα φωνήματα- φθόγγους, ή δυσκολεύονται να αρθρώσουν σωστά ορισμένα φθογγοσυμπλέγματα. Το /θ/ γίνεται /φ/, φέλω αντί θέλω, το /κ/ γίνεται /τ/, τότα αντί για κότα κλπ. Μια απόλυτα φυσιολογική διαδικασία κατά την ανάπτυξη του λόγου ενός παιδιού. Από το 4ο έτος της ηλικίας, εκτός από ορισμένα δύσκολα φωνήματα, η άρθρωση θα πρέπει να έχει καθαρίσει. Επιμένουν όμως οι δυσκολίες και πέρα από το διάστημα, τότε μιλάμε για διαταραχή της άρθρωσης –δυσλαλία. Υπάρχουν πολλοί λόγοι που μπορούν να αναστείλουν αυτή τη φυσιολογική εξέλιξη. Η αιτιογένεση μπορεί να είναι απλή ή σύνθετη. Αν ανησυχείτε ή έχετε ερωτήματα σχετικά με την ανάπτυξη του λόγου .ζητήστε τη συμβουλή ενός ειδικού. Εάν είναι απαραίτητο, μπορεί να συστηθεί θεραπεία.

ΑΦΑΣΙΑ

Απώλεια της γλώσσας

Πολλές φορές ένα εγκεφαλικό επεισόδιο μπορεί να οδηγήσει σε μερική ή ολοκληρωτική απώλεια της γλώσσας. Αλλά και άλλες διαταραχές , όπως εγκεφαλικοί όγκοι, κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις (μετά από ατύχημα) μπορούν να καταστρέψουν την γλωσσική – επικοινωνιακή γέφυρα με τους συνανθρώπους μας. Η αφασία δεν έχει τίποτα κοινό με την πνευματική αναπηρία, ούτε με την ψυχική διαταραχή. Απλά, αλλάζει την ικανότητα της λεκτικής επικοινωνίας. Η λογική σκέψη παραμένει.
Προκειμένου να ξεπεραστεί αυτή η επιβαρυμένη κατάσταση είναι σημαντικό να ξεκινήσει άμεσα η λογοθεραπευτική παρέμβαση, η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί κατ οίκον και εστιάζει πάντα στις προτιμήσεις και τα  ενδιαφέροντα του ενδιαφερόμενου. Η διάρκεια της θεραπείας ποικίλει ανάλογα με το μέγεθος της διαταραχής – βλάβης.

Διαταραχή στη ροή του λόγου (τραυλισμός)

Τα βραχυκυκλώματα στην αυθόρμητη ροή των λέξεων, παρουσιάζονται πιο συχνά όταν η εξέλιξη του λόγου ενός παιδιού έχει φτάσει στο αποκορύφωμά της (2 1/2 – 3 ½ ετών). Το λεξιλόγιο εμπλουτίζεται, οι προτάσεις γίνονται μεγαλύτερες και πιο σύνθετες, το παιδί σκέφτεται πιο γρήγορα από ότι μπορεί να μιλήσει. Η λειτουργική αδεξιότητα επιφέρει καθυστερήσεις ή διακοπές στη ροή του λόγου, με αποτέλεσμα την επανάληψη φωνημάτων, συλλαβών και λέξεων. Αυτή η διατάραξη στη ροή παρατηρείται στο 80% των παιδιών και αναστέλλεται όταν τα το παιδί έχει ολοκληρώσει την ανάπτυξη του λόγου (περίπου στο τέταρτο έτος της ηλικίας του). Αυτός ο φυσιολογικός τραυλισμός όμως μπορεί να εξελιχθεί σε αληθινό τραυλισμό. Παρατηρούμε στο παιδί ψυχικές διακυμάνσεις, σωματική ένταση και λεκτική αναστολή (π.χ. δεν μιλάει αυθόρμητα και χαρωπά ή σταματάει να αφηγείται)

Εάν το παιδί σας δεν πιέζεται κατά την ομιλία ούτε αποφεύγει να συνομιλήσει και δεν παρατηρείτε λεκτικές αδεξιότητες, τότε δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Εάν όμως το παιδί σας αρχίζει να παλεύει με τις λέξεις ή παρατηρείτε συμπεριφορές αποφυγής, τότε το παιδί σας χρειάζεται βοήθεια.